Auto import; Duitse voertuigdocumenten

Kentekenpapieren-IN-Duitsland

Tijd om eens wat licht te schijnen op voertuigdocumenten. Welke papieren heb je nodig om een auto te importeren in Nederland? Hieronder een overzicht van de documenten waar je aan moet denken bij het kopen van een auto in Duitsland.

De Duitse kentekenpapieren

In Duitsland wordt er nog gewerkt met papieren kentekenbewijzen. Deze voertuigdocumenten hebben dezelfde kleur als in Nederland; groen. In Duitsland heet het kentekenbewijs ‘zulassungsbescheinigung’. De zulassungsbescheinigung bestaat uit twee delen.

Deel 1: Fahrzeugschein

‘Teil 1’ is de fahrzeugschein. Dit is het kleine groene kentekenbewijs. Hierop staan gegevens van het voertuig. Zoals chassisnummer, merk, type en technische gegevens.

Deel 2: Fahrzeugbrief

‘Teil 2’ is de fahrzeugbrief. Dit is eveneens een groen kentekenbewijs, maar dan ter grootte van een A4’tje. Op de fahrzeugbrief zijn de gegevens van de tenaamstelling opgenomen.

Check Co2 uitstoot met CVODuitse kentekenpapieren

Het Certificaat van Overeenstemming (CVO) is een belangrijk document bij het importeren van een voertuig in Nederland. Een Certificaat van Overeenstemming, afgekort als CVO, wordt afgegeven door de fabrikant van het voertuig. De RDW omschrijft het document ook wel als het ‘geboortebewijs’ van het voertuig.

Het CVO is een certificaat voor Europese typegoedkeuring. Hierin zijn alle technische gegevens opgenomen volgens Europese richtlijnen. Met dit certificaat toon je aan dat de auto voldoet aan alle gestelde eisen. Bij het importeren van het voertuig worden deze technische gegevens overgenomen op het Nederlandse kentekenbewijs. Een van de belangrijkste gegevens in Nederland is de Co2 uitstoot. Aan de hand van Co2 uitstoot wordt in Nederland namelijk de BPM bepaald!

In Duitsland noemt men dit document Übereinstimmingsbescheinigung.

In het Engels heet dit het Certificate of Conformity, dit wordt vaak afgekort naar COC.

Handig: de Duitse APK overnemen

Duitse APK overnemen

Voor veel auto’s die wij uit Duitsland importeren laten wij de Duitse APK overnemen. De Duitse variant van APK stelt minstens dezelfde eisen als de Nederlandse. Zorg ervoor dat je het originele document meekrijgt, inclusief stempel. Een kopie wordt niet erkend door de RDW. In Duitsland is de benaming voor APK ‘haubtuntersuchung’.

Meestel is een keuringsrapport afkomstig van de Technischer Überwachungsverein, oftwel TÜV. Andere veel voorkomende keuringsinstanties zijn de DEKRA, de KÜS en de GTÜ.

Het is altijd verstandig om je auto met een TÜV rapport af te laten leveren door de verkopende partij. Dit kun je eventueel meenemen in de onderhandeling. Zo heb je direct een beter beeld van de auto die je koopt in Duitsland.

Auto gekocht zonder geldige APK

Wanneer je een auto hebt gekocht waar geen geldige APK op zit moet dit in Nederland gebeuren. Dit kan direct bij de RDW wanneer je de importkeuring laat uitvoeren. Een keuring bij de RDW is echter wel aan de dure kant. Wie een auto via ons importeert kan bij onze werkplaats de APK laten uitvoeren.

Een benzineauto tot vier jaar oud hoeft in Nederland tegenwoordig nog niet APK gekeurd te worden. Voor dieselauto’s is dit drie jaar. Hier lees je alles over de Nederlandse APK wetgeving.

RDW Keuring duitsland

Denk ook aan:

De factuur

Zorg ervoor dat je altijd een factuur krijgt bij de auto wanneer je deze koopt bij een bedrijf.

De serviceboekjes

De serviceboekjes zijn erg belangrijk bij een auto. Zorg er altijd voor dat je het mapje met o.a. het onderhoudsboekje krijgt. Mocht je graag een Nederlands instructieboekje willen dan kunnen wij deze verzorgen.

Koopcontract

Wanneer je een auto koopt bij een autobedrijf is het vanzelfsprekend dat je een koopcontract ondertekent. Laat daarin zo veel mogelijk informatie opnemen. Denk daarbij ook aan dat de auto wel of niet schadevrij is (liefst ondersteund met foto’s) en dat bijvoorbeeld de serviceboekjes, het APK rapport en het CVO bij de auto geleverd worden.

Vragen? Neem contact op met Importeermijnauto.nl