RDW import keuring voor auto

RDW Keuring auto importeren

Als je een buitenlandse auto gaat importeren in Nederland moet deze gekeurd worden. Dat gebeurt bij de RDW. Dit is wat er allemaal moet gebeuren als jij je met je buitenlandse auto voor de RDW import keuring komt:

Bij import van een auto uit het buitenland is de RDW import keuring een verplicht onderdeel. Hiervoor moet je naar een van de 16 RDW keuringsstations. Je maakt een keuringsafspraak op de website van de RDW óf neemt de gok en gaat naar de RDW zonder keuringsafspraak. Het nadeel is dan wel dat je in een lange wachtrij terecht kan komen. RDW keuringsstations zijn er gelukkig door het hele land.

We gaan uit van een Europese auto (uit een EU-land of EVA-land) die niet ouder is dan 30 jaar. Voor het importeren van een auto moet je minstens 18 jaar oud zijn.

Wat moet je meenemen naar de RDW import keuring?

Als je een auto uit het buitenland laat keuren bij de RDW heb je de officiële documenten van de auto en je eigen legitimatie nodig. Dus neem de buitenlandse kentekenpapieren mee, maar ook een Certificaat van Overeenstemming (CvO) wanneer je die hebt. De auto zelf moet natuurlijk ook aanwezig zijn.

APK op import auto

Wanneer de auto een geldige APK heeft uit het land van herkomst van de auto, dan is het verstandig om die mee te nemen. Een Europees goedgekeurde APK kan namelijk worden overgenomen. Je buitenlandse keuringsbewijs blijft in dat geval geldig. Wanneer je geen buitenlandse APK hebt kun je de auto direct APK laten keuren bij de RDW. Dit kost €32,- extra. (*augustus 2015)

RDW keuring auto importeren

De RDW import keuring

Als je bij de import keuring van de RDW komt moet je een nummertje trekken. Als je aan de beurt bent loop je naar het loket en overhandig je de documenten van het voertuig. De beambte achter het loket controleert de papieren dan en noteert gegevens in de computer.

RDW keuring baan welkeNaar de RDW keurmeester

Als alle papieren in orde zijn mag je naar de technische keuring. De RDW beambte achter het loket geeft je het nummer van de ‘baan’ waar je naar binnen mag, soms zijn er een of meerdere wachtenden voor je. Je rijdt de auto naar binnen tot waar de RDW keurmeester aangeeft. De RDW keurmeester kijkt of de auto uit het buitenland voldoet aan de Europese typegoedkeuring. Daarnaast wordt er gekeken of de autopapieren kloppen en of het chassisnummer klopt en de auto niet gestolen is.

auto Duitsland importeren rdw

Terug naar het RDW loket

Als de keuring klaar is kun je terug naar het loket. De RDW beambte voert dan de goedkeuring in de computer in. Je krijgt het CvO terug als je die hebt afgegeven, de buitenlandse kentekenpapieren blijven achter bij de RDW. Daarnaast krijg je een formulier voor de Belastingdienst, voor bij je BPM aangifte.

Na de RDW import keuring BPM aangifte doen

Nadat het voertuig is gekeurd bij de RDW moet je aangifte doen voor de BPM. BPM staat voor Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen. BPM aangifte doen is het moeilijkste onderdeel bij het importeren van een auto uit het buitenland. BPM aangifte doen bij de Belastingdienst vereist de nodige expertise en kennis. Daarnaast is er met een goed onderzoek geld te besparen op de BPM, zodat deze lager uit kan vallen. Hier lees je meer informatie over BPM aangifte.

Duitsland Nederlands kenteken importeren

Nederlandse kentekenplaten drukken

Als zowel de RDW als de Belastingdienst akkoord geven voor invoer van je auto krijg je van de RDW een kentekenbewijs toegestuurd. Tegenwoordig is dat de nieuwe kentekencard. Wanneer je het kentekenbewijs binnen hebt kun je naar een kentekenplatenfabrikant om je Nederlandse kentekenplaten te laten drukken.

RDW BMW

Hulp nodig bij je RDW import keuring? Of geen zin om alles zelf te doen? Wij kunnen je helpen.