BPM-tarief voorlopig niet anders

bpm-tarief-2019

Vanaf 1 september dit jaar is de WLTP keuring verplicht voor iedere auto. De nieuwe meetmethode zorgt er in de meeste gevallen voor dat een auto op papier meer CO2 uitstoot. In Nederland wordt het bpm-tarief gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto, deze valt daardoor ook hoger uit. Toch vindt staatssecretaris Menno Snel het voorlopig onnodig om de tarieven aan te passen.

Onderzoek door TNO

Onderzoeksorganisatie TNO heeft een onderzoek uitgevoerd naar de CO2-uitstoot volgens de nieuwe emissietest. Volgens deze berekeningen valt de CO2-uitstoot gemiddeld 9 gram/km hoger uit dan bij de oude NEDC-methode. Met correctie t.o.v. de huidige NEDC 2 methode, scheelt het 1 tot 5 gram/km. (Meer uitleg over de meetmethoden vindt u hier).

Staatssecretaris Menno Snel

Staatssecretaris Menno Snel laat weten dat hij de verschillen op dit moment te klein vindt voor een nieuwe bpm-tabel, hij laat weten dat er nu nog te weinig informatie beschikbaar is. Brancheorganisaties als Bovag en RAI Vereniging hebben hier teleurgesteld op gereageerd. Zij zijn van mening dat er een nieuwe tabel moet komen waarop de belasting gebaseerd wordt, de consument betaalt nu de rekening van de overgang naar de nieuwe meetmethode.

Heroverweging bpm-tarief in 2019

Staatssecretaris Snel heeft laten weten dat er in in mei volgend jaar een nieuw onderzoek zal worden uitgevoerd. Dan wordt er bekeken of de uitstoot zo veel hoger is dat de bpm-tabel moet worden aangepast. Dan zullen er namelijk meer gegevens over uitstoot beschikbaar zijn.

Oude auto’s nog onder oude CO2-uitstoot

Ben jij op zoek naar een nieuwe auto? Een jong gebruikte occasion importeren uit Duitsland met de oude methoden is nog gewoon mogelijk! De WLTP-waarden gelden namelijk niet voor auto’s die eerder zijn geregistreerd. Hoe dat precies zit? Meer informatie over bpm-tarief en wltp.