Invloed van WLTP op BPM-bedrag importauto

In september 2018 is de WLTP verplicht voor ieder merk en model. Voor veel mensen is het nu nog onduidelijk wat de invloed van de WLTP is op de BPM. We leggen je uit wat de WLTP is en waar je rekening mee moet houden wanneer je een auto importeert op het gebied van BPM.

Wat is WLTP?

Je kent het vast wel: in de folder staat dat je auto 1 op 20 rijdt, maar jij komt nooit verder dan 1 op 15! De oude manier van meten was volgens de Europese Unie niet goed genoeg, het lijkt erop dat het ‘dieselschandaal’ de spreekwoordelijke druppel was die de emmer deed overlopen. De WLTP is ontwikkeld om uitstoot en verbruik beter te meten. Zodat je een eerlijker beeld krijgt van de auto die je koopt.

De WLTP metingen gingen voor nieuwe typegoedkeuringen in september 2017 in. Vanaf september 2018 is een WLTP keuring voor iedere auto die in Europa wordt verkocht verplicht. WLTP staat voor ‘Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure’. 

Wat betekent de WLTP voor mijn BPM bedrag?

Ga je een auto importeren? Dan moet je BPM aangifte doen, bij een jonge auto betaal je rest-BPM. Die BPM wordt berekend aan de hand van de Co2-uitstoot. En die Co2-uitstoot valt met de nieuwe meetmethoden vrijwel zeker hoger uit, voor vrijwel iedere auto. Het zal dus zijn dat auto die gekeurd is in 2018, ineens een andere (hogere) Co2-uitstoot heeft dan exact hetzelfde model een jaar eerder.

Om te voorkomen dat alle auto’s ineens duizenden of tienduizenden euro’s duurder worden, mag de BPM op dit moment nog worden berekend met de NEDC testcyclus. Deze uitslag is een soort tussenvariant, de cyclus mag nog op basis van de NEDC-methode, maar voor de omstandigheden gelden wel strengere regels. Dit heeft de Europese Commissie bepaald om fraude te voorkomen. Het nadeel van deze aangepaste NEDC-uitslag, is dat deze vaak alsnog een hogere Co2-uitstoot oplevert. Dit resulteert in een hogere BPM.

De overheid zal uiteindelijk met lagere tarieven per gram Co2 moeten komen om de consument tegemoet te komen en ongeveer op het oude tarief te blijven. Zeker nadat de NEDC-waarden in het geheel niet meer gebruikt mogen worden. Wat de Nederlandse regering en Belastingdienst hiermee gaan doen is tot op heden nog onbekend.

Het lijkt erop dat ook de Nederlandse regering nog wil afwachten hoe groot de verschillen tussen de WLTP-meting en de oude NEDC-meting zijn. Wanneer er genoeg gegevens beschikbaar zijn, zullen nieuwe tarieven per gram Co2 worden bepaald. Er wordt gespeculeerd dat de nieuwe tarieven met prinsjesdag bekend worden gemaakt.

Lees hier de actuele stand van zaken bij de Belastingdienst.

Ik wil een auto kopen, wat te doen?

Wat wij weten, is dat het op dit moment gunstig is om een jong gebruikt model te importeren. Nieuwe modellen bij de Nederlandse dealer zijn nauwelijks leverbaar en er is een behoorlijke kans dat auto’s nu duurder worden. Een auto ‘met de kop eraf’ is dus het ideale alternatief.

We nemen een auto van januari 2018 als voorbeeld. Deze auto is nog op de markt gebracht met een oude meting. Er zal op dit model geen nieuwe meting gedaan hoeven worden, de huidige Co2-uitstoot blijft staan. Voordelen? Jij weet waar je aan toe bent en je BPM valt hoogstwaarschijnlijk ook nog eens lager uit dan een vergelijkbare nieuwe auto.

Audi Q5 Nardo Duitsland kopen

Geen zorgen, check je Co2-uitstoot bij de dealer voor je koopt

Ga je een tweedehands auto kopen bij de buitenlandse dealer? Check dan gewoon hoeveel Co2-uitstoot er volgens de fabrikant op het kentekenbewijs en het CVO worden vermeld. De uiteindelijke BPM die jij moet betalen hangt namelijk af van de Co2-uitstoot van je auto. De uitstoot kan niet plotseling wijzigen wanneer de auto in Nederland komt. De tarieven zijn op dit moment nog hetzelfde als ze al waren. (check de actuele stand van zaken op de website van de Belastingdienst)

De Co2-waarden die op de autopapieren staan blijven dezelfde getallen, er komen geen andere waarden voor in de plaats wanneer ze eenmaal vastgelegd zijn. Het enige dat op termijn veranderd kan worden zijn de tarieven, maar deze zullen in dat geval waarschijnlijk soepeler worden door de hogere uitkomsten van metingen. Anders zouden auto’s allemaal veel duurder worden.

Advies nodig?

Wil je advies over BPM of de invloed van de WLTP op een auto die je op het oog hebt? Importeermijnauto.nl is er voor al je vragen over auto-import! Stuur ons een mailtje of bel ons op 0297 – 712 550.

*Op dit moment is het nog onbekend wat de invloed van de WLTP zal zijn op de BPM-tarieven van de Nederlandse overheid. Wij hebben geprobeerd om de informatie zo actueel mogelijk weer te geven. Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend, wijzigingen voorbehouden.