Jong gebruikte auto uit buitenland is het antwoord op de WLTP

wltp jong gebruikte auto importeren

Je hebt er vast al over gehoord, de WLTP keuring. De nieuwe meetmethode die vanaf 1 september dit jaar is ingegaan voor iedere auto. De nieuwe meetmethode is strenger en lijkt meer op de realiteit. Een auto wordt getest zoals hij ook gebruikt zal worden. Dus stadsverkeer, file, snelweg, verschillende soorten situaties worden meegerekend. De Co2-uitstoot valt nu voor de meeste auto’s hoger uit, de BPM dus ook. Maar wat betekent die keuring voor jouw aankoop? Is het nog interessant om een nieuwe auto aan te schaffen?

Onduidelijkheid over BPM door WLTP

De WLTP zorgt op dit moment voor veel onduidelijkheid. Grote autofabrikanten zoals Audi, BMW, Porsche en Mercedes hebben hun productie voor sommige modellen volledig stopgezet. Ze willen afwachten wat de markt doet. Daarna kunnen ze eventueel aanpassingen doen om betere resultaten te behalen. Hier lees je waarom er op dit moment zoveel onduidelijkheid is over de WLTP.

WLTP roept vragen op

“Is een nieuwe auto voordelig, of toch liever een tweedehands model?” En “Moet ik een Nederlandse auto kopen? Of toch even over de grens kijken?” Dit soort vragen komen bij ons aan de lopende band binnen. De Nederlandse consument heeft geen flauw idee wat nu een voordelige keuze is. Auto-import lijkt voorlopig een van de beste oplossingen, in het buitenland zijn nog auto’s te koop die geregistreerd zijn met de oude Co2-waarden. Zeker in Nederland is dit een groot voordeel, de BPM wordt hier namelijk op gebaseerd.

BPM is nu fors hoger

De Nederlandse regering heeft nog geen nieuwe BPM tarieven geïntroduceerd. Het probleem is in Nederland extra groot, want de BPM wordt berekend aan de hand van de Co2-uitstoot van een auto. Die Co2-uitstoot valt met de nieuwe meting voor bijna iedere auto hoger uit. Meer Co2 betekent dus meer BPM. Het is dus wachten op een nieuwe wet, met nieuwe tarieven. Op dit moment ligt er in Den Haag echter nog geen wetsvoorstel en lijkt het erop dat de autobranche voorlopig in het duister tast. Houd onze blog in de gaten voor het actuele nieuws rondom de WLTP en BPM.

Tekort aan auto’s door WLTP

Wij zien dat er op dit moment een groot tekort ontstaat in Nederland op gewilde auto’s. De laatste voorraadmodellen, die nog met oude BPM verkocht mogen worden, vliegen in rap tempo de showroom uit. Door productiestops zijn sommige auto’s niet verkrijgbaar of is de levertijd opgelopen tot meer dan een jaar. Dealers kunnen op dit moment de vraag dus niet meer aan. Een van de oplossingen is op dit moment om een jong gebruikte auto in het buitenland te kopen. Dealers doen dit ook, maar voor jou is het voordeliger om zelf actie te ondernemen.

In het buitenland is er nog aanbod

Wanneer je er snel bij bent zijn er in het buitenland, bijvoorbeeld in Duitsland, nog wel auto’s te vinden die aan je wensen kunnen voldoen. Een jong gebruikte auto heeft als voordeel dat de Co2-uitstoot al is vastgesteld vóór 1 september. Je weet dus wat je koopt en je weet wat de BPM zal zijn op dat specifieke model. Zo neem je onaangename verrassingen (een hoge BPM) uit de weg.

Zoek een mooie importauto

Benieuwd wat een auto kost wanneer je die in Duitsland koopt? Kijk eens op Mobile.de of Autoscout.de. Dit zijn twee Duitse autosites waar een enorm aanbod op staat. Stuur je linkje door naar Importeermijnauto.nl en wij geven je een indicatie van de kosten. Zo kom je niet voor verassingen te staan.

Laat je de zoektocht naar je ideale auto liever aan ons over? Dat kan natuurlijk ook met onze zoekservice en aankoopservice.

Advies nodig?

Wil je advies over BPM of de invloed van de WLTP op een auto die je op het oog hebt? Importeermijnauto.nl is er voor al je vragen over auto-import! Stuur ons een mailtje of bel ons op 0297 – 712 550.

*Op dit moment is het nog onbekend wat de invloed van de WLTP zal zijn op de BPM-tarieven van de Nederlandse overheid. Wij hebben geprobeerd om de informatie zo actueel mogelijk weer te geven. Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend, wijzigingen voorbehouden.