WLTP keuring, wat is dat?

wltp keuring europa bpm

Misschien heb je er al wel over gehoord, vanaf 1 september 2018 moeten alle auto’s die in Europa worden geleverd aan nieuwe regels voldoen. De WLTP keuring gaat in, dat betekent dat de auto’s in Europa op een nieuwe manier getest moeten worden op verbruik en uitstoot. 

Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure

De WLTP metingen gingen voor nieuwe typegoedkeuringen in september 2017 in. Vanaf september 2018 is een WLTP keuring voor iedere auto die in Europa wordt verkocht verplicht. WLTP staat voor ‘Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure’. De WLTP vervangt de oude NEDC methode.

De testmethodes zullen op een aantal punten gaan verschillen, zodat de uitslag realistischer is. Co2-uitstoot, verbruik en uitstoot van andere schadelijke gassen worden op een manier gemeten zoals de auto ook in de praktijk wordt gebruikt. De auto wordt niet meer onder ideale omstandigheden getest, er zal meer rekening gehouden gaan worden met harder rijden, snel optrekken, wisselende temperaturen en luchtstromen zoals deze ook op de weg zijn. De WLTP moet dus simpelweg een eerlijker beeld geven van de dagelijkse praktijk.

WLTP stapsgewijs al ingegaan

Voor nieuwe typegoedkeuringen is de WLTP al ingevoerd sinds 1 september 2017. Vanaf 1 september 2018 moeten alle modellen gekeurd zijn middels de nieuwe meetmethode. Voor auto’s die nog op voorraad zijn bij officiële merkdealers geldt nog een overgangsregeling tot september 2019.

Productiestops door WLTP

Voor autofabrikanten is er een zeer onzekere periode aangebroken. Sommige modellen worden op dit moment aangepast om net binnen de nieuwe regels te passen. Motoren en instellingen worden gewijzigd om net aan de uitstootnormen te voldoen. Voor sommige autofabrikanten is de uitslag zo onzeker dat de lopende band even is stilgezet. Auto’s worden niet geproduceerd totdat er meer duidelijkheid is over de uitslag. Dat betekent dat de wachttijden gigantisch oplopen door de WLTP.

Een jong gebruikte auto kopen is op dit moment vaak een goed alternatief. Zolang deze modellen nog niet door iemand anders bemachtigd zijn natuurlijk! Wij merken dit ook in het aantal aanvragen voor auto import. Consumenten kiezen nu voor specifieke modellen die in het buitenland nog te koop zijn.

WLTP en BPM bedrag

In Nederland gelden strenge tarieven voor auto’s die Co2 uitstoten; de BPM. De BPM zal door de hogere uitslagen van de WLTP keuring veel hoger worden wanneer er met de huidige tarieven wordt gewerkt. Voorlopig mag er daarom nog worden gerekend met de waarden van de oude NEDC-testcyclus die ook in de BPM-wetgeving is opgenomen. Deze methode verschilt wel op kleine details, waardoor de Co2-uitstoot in veel gevallen alsnog hoger uit zal vallen dan in de oude situatie. Dit komt doordat de testcyclus hetzelfde is, maar de omstandigheden wel strenger zijn. Dit is bepaald door de Europese Commissie om opnieuw fraude te voorkomen.

Het is nu aan de overheid om een beslissing te nemen over de toekomstige situatie. Tot dusver is hierover nog geen besluit genomen. Uiteraard houden wij het nieuws over BPM en de WLTP nauwlettend in de gaten.

Advies nodig?

Wil je advies over BPM of de invloed van de WLTP op een auto die je op het oog hebt? Importeermijnauto.nl is er voor al je vragen over auto-import! Stuur ons een mailtje of bel ons op 0297 – 712 550.

*Op dit moment is het nog onbekend wat de invloed van de WLTP zal zijn op de BPM-tarieven van de Nederlandse overheid. Wij hebben geprobeerd om de informatie zo actueel mogelijk weer te geven. Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend, wijzigingen voorbehouden.